Okee. Echte karnemelk wordt verkocht als boerenkarnemelk. Om dat zelf te maken moeten we boter maken.
Maar hoe maken we het simpel zelf? Er zijn meerdere mogelijkheden.

Op basis van een zuur

1 lepel citroensap
1 kop melk
Voeg een lepel citroensap toe aan een beker melk. Schudden, kwartier wachten en klaar.
In plaats van citroensap kun je ook een ander zuur proberen: azijn of yoghurt bijvoorbeeld.

Op basis van karnemelk

1 kop echte karnemelk
3 kop volle melk
Giet de karnemelk in de pot. Voeg de melk toe. Schudden. Bewaren op iets warme plaats gedurende 24 uur.
Als de karnemelk klaar is hecht ie aan het glas, is het klaar. De karnemelk is wekenlang oudbaar in de koelkast.
Let op: Blijf bij de 1 op 3 ratio. Gebruik echte karnemelk. Als je gebruik maakt van rauwe of niet-gehomogeniseerde melk, zal op de karnemelk een vetlaagje zich afscheiden. Die laag is creme fraiche (zure room).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

karnemelk krijg je zoals het woord al zegt door te karne.
wat is karne? dit is het in beweging houden van melkvet (room)
eerst krijg je slagroom en als je verder gaat met karne krijg je roomboter en een melkachtige afscheiding genaamd karnemelk
thuis kun je dit doen door slagroom, zonder suiker, door te blijven kloppen totdat je boter krijgt.
de boter gebruik je om te bakken of om op je brood te smeren de karnemelk ken je drinken.
succes